In september 2024 opent SCHUNCK Museum in Heerlen, in samenwerking met The Andy Warhol Museum in Pittsburgh, de tentoonstelling Andy Warhol: Vanitas. Dit is de eerste grote solotentoonstelling van Warhol in Nederland in zestien jaar. Vanitas presenteert meer dan honderd werken en objecten uit de collectie van The Andy Warhol Museum, waarin thema’s als eindigheid en spiritualiteit centraal staan. De tentoonstelling loopt tot en met maart 2025.
Andy Warhol
Andy Warhol: Vanitas focust op het thema religie in zowel het werk als het leven van Warhol, een onderwerp dat eerder werd verkend in de succesvolle tentoonstelling Andy Warhol: Revelation (2019) in Pittsburgh. Warhol was een toegewijd Byzantijns katholiek, die tot aan de dood van zijn moeder in 1974 bijna elke zondag samen met haar naar de kerk ging. Ook daarna bleef hij regelmatig een kerkbezoeker. Na de mislukte aanslag op zijn leven was Warhol zich extra bewust van de vergankelijkheid van het bestaan.
Vanitas
De tentoonstelling duikt diep in Warhols fascinatie voor tijdelijkheid, spiritualisme en astrologie. Vanitas toont schilderijen en een zeldzame reeks tekeningen van schedels en zelfportretten, die herinneren aan het 17e-eeuwse Vanitas-genre in de beeldende kunst, populair onder Nederlandse en Vlaamse schilders. Vanitas – Latijn voor zowel ‘ijdelheid’ als ‘leegheid’ – gebruikt symboliek om de vergankelijkheid van het leven, de onvermijdelijke dood en de zinloosheid van ijdelheid te tonen. Deze thema’s worden verkend door middel van multimediawerken en archiefobjecten uit Warhols Time Capsules.
Fabian de Kloe, artistiek leider van SCHUNCK Museum, merkt op: “De focus op religie en katholicisme in Vanitas roept associaties op met het katholieke verleden en heden van Zuid-Nederland. Thema’s als geloof en spiritualiteit blijven vandaag de dag relevant. Warhol groeide op in het industriële Pittsburgh als zoon van een mijnwerker met een immigratieachtergrond. Heerlen en Pittsburgh delen als steden met een mijnverleden een vergelijkbare postindustriële dynamiek en uitdagingen.”
120 Werken en objecten uit het persoonlijk archief
De tentoonstelling bevat onder andere de beroemde serie geschilderde Self Portraits (1986) met een ‘fright wig’, het blacklight schilderij The Last Supper (1986), en de Reversal Series (ca. 1978) van Marilyn Monroe. Ook zijn er iconische zeefdrukken uit Warhols Death and Disaster serie te zien, zoals White Burning Car III (1963), en de Shadows (1979) schilderijen. Persoonlijke voorwerpen van Warhol, zoals pruiken, roze korsetten en Chinese astrologiekaarten, maken de tentoonstelling compleet. SCHUNCK Museum heeft deze unieke collectie samengesteld in samenwerking met Patrick Moore, directeur van The Andy Warhol Museum en curator van deze tentoonstelling. Deze kunstwerken en objecten zijn nooit eerder in deze combinatie in Europa te zien geweest.
Patrick Moore zegt: “Het Andy Warhol Museum blijft verrassende elementen van Warhols werk onderzoeken die vaak onderbelicht blijven. Zijn spirituele leven is essentieel voor deze elementen en we zijn SCHUNCK dankbaar voor de kans om een nieuwe kijk op Warhol aan het publiek te presenteren.”
Iconen in de Kunst bij SCHUNCK
SCHUNCK Museum heeft de laatste jaren de focus gelegd op het vertellen van onverwachte of onvertelde verhalen over iconische kunstenaars uit de 20e en 21e eeuw. Zo presenteerde SCHUNCK in 2019 de tentoonstelling Basquiat: The Artist and his New York Scene en in 2022 de tentoonstelling Keith Haring: Grace House Mural, beide in samenwerking met het Museum of Contemporary Art Denver.
De komende tentoonstelling Andy Warhol: Vanitas vormt het volgende hoofdstuk in deze reeks. Warhol werkte nauw samen met zowel Basquiat als Keith Haring, en net als bij de tentoonstellingen over hen zal deze tentoonstelling een nieuwe kijk geven op het oeuvre van de gevierde kunstenaar.
Kor Bonnema, algemeen directeur van SCHUNCK, zegt: “We zijn trots dat we een icoon als Warhol kunnen laten zien in ons iconische Glaspaleis. Na de vorige grote tentoonstellingen hopen we vele tienduizenden bezoekers te inspireren en nog meer jongeren en schoolgroepen te bereiken.”
Jordy Clemens, wethouder van Heerlen, voegt toe: “SCHUNCK heeft de afgelopen jaren laten zien dat moderne kunst hand in hand kan gaan met het zoeken naar verbinding met zowel de stad Heerlen als de omliggende Europese regio. Met de eerste Warhol-tentoonstelling in Nederland in bijna twee decennia toont SCHUNCK het lef en de ambitie die ook onze stad kenmerken.”
Extra info
Tiende editie Mañana Mañana wordt knetterend afscheidsfeest
Een dagje Den Haag: Wat is absoluut een bezoekje waard?
Een bezoek aan de vlooienmarkt
De verhalen achter Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band van The Beatles
De swingende jazz van New Orleans
Bronvermelding
Tekst: Marion Middendorp
© afbeelding: 50enzo