Ik slik bloedverdunners. Als ik ze niet slik, dan gaat het mis. Dat kan ik wel stellen na vier longembolieën. Blijkbaar heb ik een overijverig stollingslichaam. Ik slik ze inmiddels al een paar jaar en zolang ik ze slik, gaat het goed. Tot 1 februari kon ik mijn medicijnen gewoon opvragen met één simpel telefoontje naar de “receptenlijn”. Misschien jij ook wel.
Receptenlijn
Ik belde dan naar een speciaal telefoonnummer, sprak mijn naam in, geboortedatum, medicatie en gewenste apotheek en de volgende dag kon ik dan mijn medicijnen halen. Hoe simpel was dat. Nou… vanaf 1 februari is dat allemaal toch een beetje anders geworden. Luister en huiver…
Aanvraag herhaalrecept
Tegenwoordig is onze apotheek (en waarschijnlijk die van jou ook) aangesloten bij ‘Mijn gezondheid.net’. Dat schijnt zo lekker makkelijk te zijn, want dan kun je online alles zelf regelen. Oh ja? Ik ben inmiddels al een week bezig om te proberen mijn medicijnen aan te vragen, maar ik heb ze nog steeds niet. Ik neem jullie mee in mijn pogingen, dan weet je dat je tijdig moet beginnen met het aanvragen van je herhaalrecept en niet tot op het laatste moment moet wachten.
Mijngezondheid.net
Ik surf naar www.mijngezondheid.net. Ik wil daar inloggen met mijn DigiD.
Mispoes. Want ik moet hiervoor éérst een app downloaden op mijn smartfoon, omdat ik dan een code ga krijgen waarmee ik op de site kan aangeven dat ik ook echt ben, wie ik zeg dat ik ben.
Okay, gelukkig heb ik een smartfoon. Ik vraag me af hoe je dit moet doen, als je dus géén smartfoon hebt…
Ik download de app en installeer deze. Er wordt mij gevraagd om een inlogcode, een 5-cijferig nummer. Ik verzin een mooie en hopelijk ga ik deze onthouden.
Als je denkt dat ik nu de code kan opvragen om in te loggen op de site, kom je bedrogen uit. Want de app vertelt mij dat ik nu een brief krijg toegestuurd, met een code, waarmee ik de app kan activeren.
Brief is binnen
Na twee dagen komt de brief binnen! Jippie! Nu kan ik de installatie van de app afronden en dan kan ik mijn code opvragen om de site te koppelen aan mijn DigiD.
Het afronden van het installtieproces gaat goed, maar als ik nu wil inloggen op de site, heeft de site kuren en kan ik niet inloggen. Sterker, het eerste scherm verschijnt niet. Blijkbaar is er een storing.
QR-code
Ik wacht weer een dag. De volgende dag heb ik in ieder geval weer een beginscherm. Ik kies opnieuw voor inloggen met de DigiD en jawel, het werkt. Met mijn smartfoon in de hand, kan ik nu de code uit mijn app invoeren op de site. Op de site verschijnt nu een QR-code, die ik moet inscannen met mijn smartfoon. (Volg je me nog? Want ik ben mezelf nu bijna kwijt).
Mijn app snapt het gelukkig allemaal en uiteindelijk moet ik weer de beveiligingscode invoeren van de app op mijn smartfoon. En als je dan denkt dat ik er dan ben, heb je het mis. Op de site krijg ik de melding:
‘Er is een fout opgetreden in de communicatie met DigiD. Probeert u het later nogmaals.’
Mag ik zo langzamerhand gaan vloeken? Tieren? Gillen? Ik heb medicijnen nodig, anders ga ik dood! Ik ben nu al een week bezig om mijn herhaalmedicijnen aan te vragen en een week lang lukt het niet.
Ik bel mijn apotheek
Uiteindelijk besluit ik mijn apotheek te bellen. De vriendelijke apothekersassistent krijgt eerst mijn getier over haar heen. Ik bedenk nog: “Don’t shoot the messenger” maar mijn getier vliegt mijn mond uit, voor ik het kan tegenhouden. Na 8 dagen ben ik best wel gefrustreerd, blijkt.
De apothekersassistent blijft echter vriendelijk, vraagt mijn geboortedatum en naam en kijkt in het systeem. “Oh maar mevrouw, u kunt ook nog helemaal niet inloggen, want u bent nog niet aangemeld voor MijnGezondheid.net. Ik moet u nog aanmelden in het systeem. Zal ik dat gelijk regelen?”
#$@%^&
Gelukkig kan ik nu gelijk telefonisch mijn herhaalrecept doorgeven. “U kunt uw recept maandag ophalen, want morgen zijn we gesloten.”
Dan heb ik er precies 11 dagen over gedaan, om mijn herhaalrecept te kunnen ophalen. Je bent dus gewaarschuwd. Neem vooral je tijd en wacht niet tot het laatste moment.
Reactie van mijn vader: “Ik maak wel een afspraak met de huisarts als ik nieuwe medicijnen nodig hebt.”
“Pap, je hebt helemaal gelijk!” De huisarts zal het nog druk krijgen. Dat heet volgens mij geen “vooruitgang”, maar “terug in de tijd”.
Extra info
Het ophalen van medicijnen voor een ander, mag dit?
Hoe voorkom je vallen – Tips om vallen te voorkomen
Bevolkingsonderzoek, hoe werkt dat nou?
Oh jee, we zijn van kleur veranderd
Gewrichtspijn: dit kun je doen
Ja, ik kook, en wat dan nog?
Bronvermelding
Tekst: Marion Middendorp
© afbeelding: 123rf.com
Echt belachelijk gewoon. En blijkbaar is de communicatie richting patiënten gewoon niet belangrijk.
Waardeloze app ik kan niet eens mailen met mijn huis arts.
Al die brieven waar je het over hebt is DigiD en niet mijngezondheid.net haha. Dat internet is maar een lastig ding he voor 50+. Lees je verhaal nog eens terug zou ik zeggen, is best vermakelijk.
Volgens mij heb je de blog niet volledig begrepen, het ging namelijk niet specifiek over mijnGezondheids.net, maar over de stappen die nu genomen moesten worden voor het opvragen van een simpel herhaalrecept, wat voorheen met 1 telefoontje geregeld kon worden. Klusje van 1 minuut. En nu duurde het 11 dagen. Of de vertraging lag bij DigiD of mijnGezondheid.net was niet aan de kwestie in mijn betoog, maar de zogenaamde “versimpeling”.
klinkt niet best, gezondheidnet is veranwoordelijk om het goed te communiceren met DigiD en alle partijen die aan deze app deelnemen. Een app bedenken, deze aanbieden bij gebruikers en dan vervolgens werkt het niet omdat een aantal tussenstappen niet goed zijn uitgewerkt wat betreft communicatie. Lijkt beetje op alle internetprofiders 15 jaar geleden aanbiedingen doen voor internet (sneltste) en dan vervolgens de infrastructuur/internetverbinding niet op orde hebben.
Ik heb geen probleem met inloggen maar ik heb al 40 keer ‘gegevens delen’ aangevraagd maar mijn gegevens worden niet gedeeld terwijl huisarts en consorten bezweren dat het wel gebeurd is. Dus vlg gezondheid.net heb ik geen medicijnen en kan ik ze ook niet aanvragen, laat staan herhalen. Dus elke 3 maanden ga ik maar 20 minuten per telefoon in de wacht staan; eerst 10 min. bij huisarts assistente en vervolgens 10m. bij apotheek. En wie gaat die 20min betalen als je loonis gebaseerd op effectieve werktijd ??? Juist, niemand, draai je zelf voor op.
Zo raar dan he dat er mensen zijn die hun frustratie elders afreageren, in het verkeer bv of tegen oom agent. Niet toelaatbaar maar volkomen begrijpelijk.
Zojuist met DigiD aangemeld bij mijngezondheid.net, binnen twee minuten werkt het.
Vervolgens medicijnen aangevraagd, vrijwel onmiddellijk bevestiging van de aanvraag.
Lijkt me dat hier iets anders fout gaat…